Jag menar att det är viktigt att kunna ta sig till Stockholm på ett enkelt och smidigt vis. Det är en angelägenhet för hela Sverige och är inte en lokal Stockholmsfråga. Det är en väsentlig fråga för Borås, för jobben och för tillväxten, att det finns smidig förbindelse med Stockholm.
Den politiska majoriteten i Stockholm har beslutat att lägga ned Bromma flygplats senast 2022. Det finns dock en hake; att nedläggningen inte får hota jobben och tillväxten i Stockholm. Nu ska en förhandlingsperson tillsättas som ska förhandla med alla parter. Jag får verkligen önska personen lycka till med den vaga uppgiften.
Så här uttrycker sig majoriteten i Stockholms stad:
"Givet att förhandlingarna med den av regeringen utsedda förhandlingspersonen visar att Bromma flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och utveckling i Regionen försämras ska staden verka för att området där Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med bostäder senast 2022."
Miljöpartiet och Socialdemokraterna i Stockholm har tänkt sig att bygga bostäder istället för att nyttja marken som flygplats. Det skulle säkert gynna dem som redan bor inom området med högre bostadspriser som följd men det finns en hake.
"– Det är säkert juridiskt möjligt (att bygga bostäder på marken). Men Trafikverket har pekat ut Bromma
som riksintresse, för att den är särskilt lämplig för
flygplatsverksamhet. Enda möjligheten kommunen har att detaljplanera
marken som bostadsområde, är om Trafikverket häver riksintresset. Jag är
av uppfattningen att det inte är allmänt känt att det ser ut så, säger
Rami Yones, långsiktig planerare på Trafikverket. "
Att bevara Bromma flygplats har inget egenvärde i sig. Om transportfrågan kan lösas på annat sätt så är det OK. Kan man förstärka Arlanda, hitta nya snabba transportvägar från Skavsta eller Västerås in till Stockholm eller kanske bygga en helt ny flygplats så har förmodligen inget något emot att man bygger bostäder på Bromma flygplats. Nuvarande tåglösning är inte optimal förrän långt senare än 2022 kanske inte innan avtalet med Bromma flygplats löper ut, 2038.
Med risk att göra mig till ovän med Miljöpartister så är det största hindret för att kunna finna en lösning på problemet just Miljöpartiet. De är ointresserade av att lösa transportfrågan. De vill helt enkelt ha bort flygtrafiken eftersom de är mot flygtrafik. Så enkelt är det. Det är tillåtet att ha den åsikten men lite oärligt att få väljare att tro att de vill flytta Brommas trafik till Arlanda. I själva verket har de på både lokal som nationell nivå verkat för att minska flygtrafiken på Arlanda.
Så här uttrycker sig
Infrastrukturminister Anna Johansson från Göteborg i frågan.
Enligt Statsminister Stefan Löfven ser han överenskommelsen som ett "önskemål" och att förhandlingspersonen ska se över konsekvenserna. "Vi vet inte vad som händer med Bromma flygplats" säger han vidare. Allt enligt
Dagens Nyheter.
Med tanke på att S är djupt splittrad i frågan och att så mycket osäkerhet omgärdar frågan så är det ingen större mängd pengar som jag vinner om jag skulle spela på att Bromma flygplats blir kvar åtminstone till 2038. Det är dock olyckligt att debatten om Bromma blossar upp på nytt eftersom ingen då satsar på personalen och på arbetsplatsen.
ör
att Stockholm ska kunna fortsätta växa behöver staden både mark för att
skapa nya bostadsområden och fungerande infrastruktur. Bromma flygplats
ska avvecklas till förmån för en lösning som långsiktigt garanterar
både tillräcklig flygkapacitet och mark för bostadsbyggande. Den
tillträdande regeringen har beslutat tillsätta en förhandlingsperson
som ska underlätta omställningen av citynära flygplatser för ökat
bostadsbyggande. Stockholms stad ska verka för att denna
förhandlingsperson kan arbeta skyndsamt och inleder sitt arbete våren
2015 och senast under oktober månad 2016 kan redovisa sitt förslag.
Givet att förhandlingarna visar att Bromma
flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och
utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där
Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med
bostäder senast 2022.
För
att Stockholm ska kunna fortsätta växa behöver staden både mark för att
skapa nya bostadsområden och fungerande infrastruktur. Bromma flygplats
ska avvecklas till förmån för en lösning som långsiktigt garanterar
både tillräcklig flygkapacitet och mark för bostadsbyggande. Den
tillträdande regeringen har beslutat tillsätta en förhandlingsperson
som ska underlätta omställningen av citynära flygplatser för ökat
bostadsbyggande. Stockholms stad ska verka för att denna
förhandlingsperson kan arbeta skyndsamt och inleder sitt arbete våren
2015 och senast under oktober månad 2016 kan redovisa sitt förslag.
Givet att förhandlingarna visar att Bromma
flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och
utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där
Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med
bostäder senast 2022.
För
att Stockholm ska kunna fortsätta växa behöver staden både mark för att
skapa nya bostadsområden och fungerande infrastruktur. Bromma flygplats
ska avvecklas till förmån för en lösning som långsiktigt garanterar
både tillräcklig flygkapacitet och mark för bostadsbyggande. Den
tillträdande regeringen har beslutat tillsätta en förhandlingsperson
som ska underlätta omställningen av citynära flygplatser för ökat
bostadsbyggande. Stockholms stad ska verka för att denna
förhandlingsperson kan arbeta skyndsamt och inleder sitt arbete våren
2015 och senast under oktober månad 2016 kan redovisa sitt förslag.
Givet att förhandlingarna visar att Bromma
flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och
utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där
Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med
bostäder senast 2022.
För
att Stockholm ska kunna fortsätta växa behöver staden både mark för att
skapa nya bostadsområden och fungerande infrastruktur. Bromma flygplats
ska avvecklas till förmån för en lösning som långsiktigt garanterar
både tillräcklig flygkapacitet och mark för bostadsbyggande. Den
tillträdande regeringen har beslutat tillsätta en förhandlingsperson
som ska underlätta omställningen av citynära flygplatser för ökat
bostadsbyggande. Stockholms stad ska verka för att denna
förhandlingsperson kan arbeta skyndsamt och inleder sitt arbete våren
2015 och senast under oktober månad 2016 kan redovisa sitt förslag.
Givet att förhandlingarna visar att Bromma
flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och
utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där
Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med
bostäder senast 2022.
För
att Stockholm ska kunna fortsätta växa behöver staden både mark för att
skapa nya bostadsområden och fungerande infrastruktur. Bromma flygplats
ska avvecklas till förmån för en lösning som långsiktigt garanterar
både tillräcklig flygkapacitet och mark för bostadsbyggande. Den
tillträdande regeringen har beslutat tillsätta en förhandlingsperson
som ska underlätta omställningen av citynära flygplatser för ökat
bostadsbyggande. Stockholms stad ska verka för att denna
förhandlingsperson kan arbeta skyndsamt och inleder sitt arbete våren
2015 och senast under oktober månad 2016 kan redovisa sitt förslag.
Givet att förhandlingarna visar att Bromma
flygplats kan avvecklas utan att förutsättningarna för jobb och
utveckling i regionen försämras ska staden verka för att området där
Bromma flygplats idag ligger ställs om till stadsutvecklingsområde med
bostäder senast 2022Att bevara Bromma flygplats har inget egenvärde. Om det går att lösa transportfrågan för Sverige i sin helhet så är det OK. Går det att utöka trafiken på Arlanda eller kan man lösa snabba transporter från Skavsta så kan det vara en lösning. Eller bygga ny flygplats någon annanstans i Stockholmsområdet kan också vara tänkbart. Snabbtåg är långt ifrån en lösning och även om det blir löst någon gång på 30-talet så täcker bansystemet enbart de större metropolerna.Med risk att reta upp Miljöpartister i Borås så hävdar jag att kruxet är just Miljöpartiet. Partiet är inte intresserade av att lösa situationen. De är mot flygtrafik och vill egentligen ta bort den helt och hållet. Punkt slut. Både lokalt i Stockholm och nationellt har MP hela tiden agerat för att minska trafiken på Arlanda. De vill helt enkelt inte öka trafiken med Brommas flygtrafik på ca 2,3 miljoner flygningar/år och lägga dessa på Arlanda.