Det kommer inte att finnas mycket kvar att berätta när regeringen ska presentera nästa års budget den 22 september. De fyra partiledarna åker land och rike kring och delar ut godis till några och piskar andra. Ett utspel om dagen verkar vara melodin. Det är helt klart en ny strategi. Ska bli intressant att se om det ger utslag i framtida opinionsmätningar.
Att Reinfeldt och Borg föredrar bilen framför tåget märks dock tydligt när regeringen presenterar närtidssatsningar på kommande infrastrukturprojekt.Regeringen skryter med en satsning på tio miljarder kronor på två år(egentligen 7,6 eftersom 2 miljarder var beslutade tidigare). Vägbyggen in till Stockholm både norr- och söderifrån ska snabbas på. Göteborg ska få nya vägar och runt Malmö byggs fler motorvägar. Göteborg ska dessutom få en ny tunnel under älven under förutsättning att bilisterna är med och finansierar det hela.
Jag tror att den moderatstyrda regeringen är ute och cyklar ganska vingligt när de säger att skattepengarna inte räcker till. Att kalla det för avgift eller skatt går på ett ut. Det ska betalas av samma inkomst. Jag är inte säker på att människorna i Göteborg är villiga att betala avgift för att åka under älven samtidigt som deras skattepengar går till vägar i Stockholm eller någon annanstans i Sverige. Det skulle i såfall vara för att minska den bilburna trafiken och föra över trafiken på spåren.
Att Reinfeldt och Borg föredrar bilen framför tåget märks dock tydligt när regeringen presenterar närtidssatsningar på kommande infrastrukturprojekt.Regeringen skryter med en satsning på tio miljarder kronor på två år(egentligen 7,6 eftersom 2 miljarder var beslutade tidigare). Vägbyggen in till Stockholm både norr- och söderifrån ska snabbas på. Göteborg ska få nya vägar och runt Malmö byggs fler motorvägar. Göteborg ska dessutom få en ny tunnel under älven under förutsättning att bilisterna är med och finansierar det hela.
Jag tror att den moderatstyrda regeringen är ute och cyklar ganska vingligt när de säger att skattepengarna inte räcker till. Att kalla det för avgift eller skatt går på ett ut. Det ska betalas av samma inkomst. Jag är inte säker på att människorna i Göteborg är villiga att betala avgift för att åka under älven samtidigt som deras skattepengar går till vägar i Stockholm eller någon annanstans i Sverige. Det skulle i såfall vara för att minska den bilburna trafiken och föra över trafiken på spåren.
Men det ser vi inte mycket av i infrastruktursatsningen.Järnvägarna får bara en bråkdel av pengarna och jag tror att det är en felaktig prioritering. Klimatperspektivet ( som presenterades häromdagen) är plötsligt som bortblåst.
Ännu återstår att se om satsningen på Götalandsbanan blir verklighet.
Ännu återstår att se om satsningen på Götalandsbanan blir verklighet.
Om detta skriver Svensson, Heidi Ernits från Borås,
1 kommentar:
Håller absolut med!
Btw. du har hänvisat till Heidi, det skall vara Heiti - även om jag känner mig hedrat att omnämnas bland celibiteter som fru Klum ;)
Skicka en kommentar