tisdag 18 januari 2011

Inga barn får vräkas – nollvision ska gälla!


Det är stor skam för ett samhälle som vräker barn. Du måste ha ett förhärdat hjärta för att inte kunna sätta dig in i situationen att du som barn behöver flytta från lägenheten för att mamma och pappa har blivit vräkta.

Under 2010 blev över 600 barn vräkta i ”välfärdssverige” och av dem fanns 10 stycken i Borås. Jag hoppas att vi nu kan häva den uppåtgående trend som startade förra året. Vi kommer att lägga mer fokus på att förhindra barnvräkning än vad det tidigare styret i Borås gjorde. Det är jag övertygad om.


Trots en nollvision som innebär att inget barn skall vräkas så sker vräkningarna. Och det gör mig verkligen orolig. Barn- och äldreminister Maria Larsson (KD) sade i valrörelsen 2010 att hon vill driva frågan om att förbjuda vräkning av barnfamiljer. Nu hörs inget från henne!
Barnperspektivet gäller, barn ska inte vräkas. När ska hon presentera en lag som förbjuder att barnfamiljer vräks och med hjälp av den lagen ge kommunerna stöd i att uppnå nollvisionen?

Lagen behövs nu!


Andra som skriver i samma ämne är Annika Högberg, Mondo´s åsikter, Monica Green och jag förra året.

6 kommentarer:

Sven Dufva sa...

Låt det inte bli en lagstiftningsfråga! Lagar på detta finns redan.

Detta är rätt och slätt en fråga om bostadspolitk. Hyresrätter är nämnligen inte utmätningsbara och de flesta vräkningar handlar om att bostadsrätten eller villan utmäts för en persons skulder.

Om regeringen reinfeldt hade byggt hyresrätter istället för dyra bostadsrätter som folk lånat miljonbelopp för så hade situationen varit som den är.

Inte föga förvånande att regeringen vill bolla frågan till att handla om lagstiftning istället för en human och mänsklig bostadspolitik!

Anonym sa...

..det är iaf ingen risk att muslimer i förorterna blir vräkta...fast dem inte betalar ett öre i hyra...för det gör ju skattebetalarna i Sverige!

Men är man en Svensk barnfamilj då får man klara sig själv...snacka om svek emot svenskarna...vi lever i en konsensus diktatur, det spelar ingen roll vad vi röstar på...därför får det bli SD nästa gång..!

Sven Dufva sa...

De flesta socialbidragstagare är mig svenska medborgare och socialbidraget är nödvändigt för dom för att de ska kunna ha ett boende.

Anonym sa...

För det första ifrågasätter jag att de flesta vräkningar i ordets verklga bemärkelse avser ägda bostäder, d.v.s. bostadsrätter och villor.
Därmed är för det andra inte problemet att det finns för få hyresrätter, utan att det finns folk som av olika orsaker inte förmår betala hyran för de som finns.
Det finns inte heller någon lag som säger att man inte får vräka barnfamiljer. Skyddet är avsett att finnas i den besträmmelse som säger att värden innan avhysning är skyldig att underrätta vederbörande socialnämnd, så att de har möjlighet att gå in och betala hyran. Om soc inte gör det vräks man.

Sven Dufva sa...

Anonym: Du kan lägga ner dina försök att komma med argument nu. Du har inte en chans på dessa forum, min vän.

1) Jo, det är faktum att de flesta vräkningar sker från ägda bostadsformer. Att avhysa (vräka) någon för störande beteende är svårt i Sverige och därför är dessa avhysningar försvinnade få.

2)Vi har bostadskris i Sverige idag. Du har inte en chans att få en hyresrätt med kort varsel idag. Kötiderna ligger idag på ca 10-15 år för ett förstahandskontrakt. Det finns två boendeformer att välja på då - äga sitt boende eller bo (svart?) i andra hand. Att inte förmå/vilja betala hyran är mycket sällsynt, då alla vet att betala den först. I regel är man redan avhyst innan man hamnat i den situationen, om man äger sitt boende.

3) Komunen har genom socialförvaltningen en skydlighet att förse sina medborgare med boende. Familjer med barn kommer i första hand. Socialen kan gå in och betala hyran och gör et i ömmande fall, men det är långt ifrån alla fall det sker. Socialen har också en skyldighet att hitta annat boende för barnfamiljer som avhyses.

Glasklara regler, inga förmåner för muslimer eller kristna, alla behandlas lika.
Men, man är i en betydligt svårare sits om man äger sitt boende och hamnar i ekonomiska svårigheter.

Anonym sa...

Jag är en mamma med 2 sjuka barn. En med hjärtfel,och en med autism och ADD.
Jag är själv oxå sjuk i reumatism och hjärtproblem.
Jag har i flera år talat med socialen om , att jag INTE har råd att betala hyran i denna lägenhet, men har inte fått hjälp, då dom svarar med, att dom inte har den tjänsten med bostadsföretaget Akelius. Sedan sålde Akelius detta område,så det blev bostadsrätter, men eftersom jag har skulder hos kronofogden,så fick jag inte köpa. Ville det inte heller. Jag ville ha en mindre lägenhet. Men ...eftersom jag har skulder hos kronofogden,så får jag ingen lägenhet,och kommunen hjälper oss inte. Så nu ska vi bli utslängda på gatan. Jag har inga släktingar,så det blir till att tälta nu. Min son som är Autistisk,kommer att bli sjukare,då ett barn med den diagnosen behöver fasta rutiner och trygghet bla.
Ska väl oxå tala om, att hyran på denna 3a är 9.500 i mån. Sedan kommer elen utöver.
Har frågat brf Mosshagen i Salem, om jag kan få betala av skulden ,och bo kvar, men dom säger nej. Dom ska sälja lägenheten.
MEN::::::::: Grannarna som bor vägg i vägg betalar och möblerade kommunen lägenheten till.Men dom är iof flyktingar, så dom är det synd om.
Tack för ordet...jeannette