söndag 11 november 2012

Finns SAS om ett år!

Envisa rykten säger att SAS är nära en konkurs. Med tanke på den negativa publicitet som ryktet ger så vore det rimligt att SAS ledning gick ut och dementerade. Därför tror jag att SAS verkligen är så illa ute som ryktet säger.

Det blir förmodligen inte en konkurs på direkten utan det verkar som att det som gäller nu är att säga upp personal. 1000 personer sägs det. Hota dem som blir kvar med konkursen så att de går med på att sänka sina löner med 15 procent och samtidigt höja deras arbetstid. SAS ledning vill även inskränka på personalens semester.

Tanken är att spara 3 miljarder och sälja bort verksamheter för 3 miljarder. Kravet kommer från bankerna som vägrar att förlänga lån på totalt 4.5 miljarder. SAS har legat pyrt till, egentligen ända sedan avregleringen av flyget i början av 80-talet. De har inte klarat av lågprisföretagens illvilliga marknadsföring. Läs ex Ryan Air. Ryan Air som menar att ett flygplan är bara en buss med vingar och att säkerhetsbälten är meningslöst. Det är en argumentation som Ryan Air har för att kunna införa ståplatsbiljetter. Ryan Air har inte kollektivavtal och de behandlar personalen illa. Kapitalismens baksida!

Det är alltid någon som får stryka på foten i valfrihetens namn. Denna gången är det SAS och personalen som jobbar där. Men var är ägarna? Jag saknar att någon från regeringen bryr sig.



GP , SVD ,
Ann-Helena Rudberg,


1 kommentar:

Anonym sa...

Ryanair följer exakt samma säkerhetsregler som andra flygbolag inom EU annars skulle de aldrig få bedriva flygverksamhet dvs tex landa i eller starta från Sverige. Det är ett lönsamt företag tack vare extremt stor kostnadskontroll. De kör samma flygplanstyp på alla linjer och olönsamma linjer läggs ner fort.

SAS dagar är räknade eftersom bolaget i många år inte velat anpassa sig till de förändrade spelreglerna inom flyget: law farel rules! Bolaget har en stor kostnadskostym parad med en självbild som inte direkt är sympatisk. EU tillåter inte heller längre att stater skjuter till pengar för att rädda det flygande pengabränneriet.

Det finns en stor överkapacitet i luften f n. Tidigare iår gick bl a Spanair, ungerska Malev och svenska Skyways i konkurs. IBERIA håller just nu på med en jätteomstrukturering (ca 4-5 tusen lär få gå). MVH Karl