torsdag 29 oktober 2009

Kom ihåg Rwanda, Balkan och Darfur


Ikväll kommer debatten på Socialdemokraternas kongress att handla om ifall Sverige ska dra tillbaka trupper från Afghanistan eller fortsätta skydda den civila uppbyggnaden av landet.
Historien är att det i landet fanns en grym och brutal regim som ständigt bröt mot de mänskliga rättigheterna. 2002 fattade den socialdemokratiska regeringen beslutet att Sverige skulle delta i den FN-mandaterade styrkan, ISAF. Vi ville vara med för att garantera fred, stabilitet och respekt för MR. Det gjorde vi av solidaritet med det afghanska folket.

Vår insats är att det afghanska folket ska kunna klara sig själva. Där är inte landet ännu. De behöver hjälp av civila insatser med bistånd. Insatser som behöver skyddas från Talibaner. Utan det skyddet är min övertygelse att Talibaner mycket snabbt skulle installera den våldsregim som tidigare fanns i landet.

FN och medlemsländer har tidigare svikit. Kom ihåg Rwanda, Balkan och Darfur. Jag hoppas att kongressen beslut inte blir ett nytt svek.

1 kommentar:

Bernt Valter Johansson sa...

Glöm aldrig resten heller och varför

Ja, nej kanske vet inte men jag vet att jag avskyr att vi ska städa efter bombhögern & B ursch och Blä administrationen... De flesta i bombgänget skrek högt om USAhat när BombUSA, som gick emot FN s rekommendationer, kritiserades ända tills dess att en viss kristen baptist och "USAhatande" x president kritiserade detsamma som alla andra som kritiserade USA och Bushadministrationen också kritiserade… För att inte tala om alla miljoner människor som protesterade runt om i världen men som också ignorerades

Till minne likaväl som sveket Rwanda, Balkan & Darfur, likaväl som sveket Halabja, Irak 1988 där mellan 5 och 7000 människor dog i gasbombningar med hjälp av USA s goda minne, tysk gas och franska migplan… eller det shiitiska upproret efter gulfkriget då irakisk militär på Saddams order dödade mellan 30 000 och 60 000 irakier, de flesta civila som ”trodde” att dom hade USA s och B ursch den äldres stöd… han blundade men om han inte hade gjort det så hade vi kanske sluppit Irakkriget och en massa annan skit

Vad ska vi glömma och vad ska vi inte glömma..!? najn eleven är hämnad flera gånger om..! Försvara det med att vi inte ska stå i Cowards hope och bara titta på, men försvara det oxå samtidigt inför dig själv om det hade varit du själv och/eller dina nära och kära som hade räknats bland de oskyldiga offren

Känn på den och rätta mig om jag har fel för det har jag enligt vissa, men visst fan hade det kunnat göras bättre från början än att börja med att släppa bomber på bästa sändningstid

Jag slutar här men jag skulle kunna hålla på mycket längre om mycket mer men jag avslutar med att fråga: Är det för detta vi kallar oss civiliserade och är det därför vi enligt oss själva är de intelligentaste varelserna på jorden..? Kanske blir det annorlunda om vi nångång börjar behandla folk som folk och lär oss att respekt är något som man måste förtjäna och att det kan man inte kriga sig till… Om man tilltvingar sig det så heter det terror och rädsla och det kan man inte leva länge under innan man gör uppror och när vi gör det så gör vi det mot vår egen och hela mänsklighetens existens

Ska vi börja i början eller slutet