fredag 16 oktober 2009

Blir det fiasko för Reinfeldt i Europa?


Fredrik Reinfeldt verkade synnerligen ansträngd i onsdagens partiledardebatt. Han for ut i nervösa anklagelser och viftade med armarna som en väderkvarn. Orsaken till att han så uppenbart är ur balans just nu står nog inte att finna i att han är nervös inför en av många partiledardebatter i riksdagen utan mer för att EU-ordförandeskapet verkar gå riktigt illa just nu. Sveriges ordförandeskap går trögt och mycket av det faller på Reinfeldts tillkortakommanden inom EU.
Risken är uppenbar att klimatmötet i Köpenhamn blir ett enda stort misslyckande och inte minst en enda mans motstånd mot att skriva under Lissabonfördraget verkar vara oöverstigligt för Reinfeldt. Sveriges finansminister har gjort sig ovän med både stora och små länder.

Den 27 oktober håller den tjeckiska författningsdomstolen en hearing om det utestående klagomålet, som gäller Lissabonfördragets förenlighet med den tjeckiska grundlagen. Det har de gjort tidigare och funnit det förenligt men eftersom ytterligare ett klagomål om fördragets förenlighet med Tjeckiens författning måste behandlas så har Klaus vänner ställt klagomålet ytterligare en gång. Klagomålet är ett led i Klaus ambition att försena Lissabonfördraget. Det kan därför komma fler klagomål från Klaus partikamrater.
Dessutom begär Vaclav Klaus ett sk ”opt-out” till rättighetsstadgan, ett förbehåll till fördraget. I de bästa av världar går EU med på opt-outen och Klaus nöjer sig med det. Opt-outen kan då tillfogas fördraget vid nästa revision, som kan komma när Kroatien blir EU-medlem, omkring 2012?. Vid denna revision kommer även de irländska särlösningarna in i fördraget. Den lösningen förutsätter mycket, mycket god vilja från alla.
I korthet går Klaus förbehåll ut på att fördrivna tyskar och ungrare kan komma att kräva tillbaka sina egendomar (Benes-dekretet från 1945). Stadgan tar egentligen inte alls upp den frågan men Klaus driver en populistisk linje gentemot den egna befolkningen.
Ännu större försening skulle bli följden om Klaus insisterar på att hans förbehåll måste infogas omedelbart i fördraget. Då krävs det nya ratifikationer i samtliga EU-länder, vilket kräver minst ett år att genomföra. Om ett år finns tyvärr en lika konservativ regering i Storbritannien som Klaus är konservativ. Tory´s har hotat att riva upp fördraget och utlysa en folkomröstning.

Så Fredrik Reinfeldt har mycket att svettas för och inte bara inrikespolitiken. Personligen tycker jag att Reinfeldt skall kritiseras för sin politik både inrikes som utrikespolitiken. Jag tycker inte han skall kunna gå fri genom en borgfred.
Du kan läsa mer här och där.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Såg att du lyckats få in en kommentar till Axén!

GRATTIS!

Jag har försökt kommentera hans blogg länge men aldrig lyckats!

Jag vet att det är många fler som försökt men Axén brukar bara publicera de som håller med honom ....
demokratiskt och bra tycker han tydligen i alla fall...

Jag har också skickat ett öppet brev till honom och Husmark och upprepade påminnelser

men inget svar....;(

Anonym sa...

Här är det öppna brevet som ännu inte fått något svar:

del 1:(för långt för kommentar-rutan)

Öppet brev till Gunnar Axén och Christina Husmark Persson:

Exakt vad är det vi sjuka missuppfattat?

Ang. den nya sjukförsäkringslagen så säger ni att vi sjuka inte behöver oroa oss
och vara rädda för att hamna utan ersättning.

Ni säger att vi sjuka har missuppfattat det hela.

Men det jag fattat är
att med de papper jag har idag från FMR (försäkringsmedicinsk rådgivare) och FK och mina läkare
hade jag innan den nya lagen haft rätt till permanent sjukersättning
(varför kan det inte få heta SJUKPENSION? alla dessa namnbyten är ju bara förvirrande).
Efter den nya lagen så innebär samma yttranden och utlåtanden
att jag nästa höst kommer att utförsäkras ur sjukförsäkringen.

Jag bara undrar; NÄR blev jag frisk?

Anonym sa...

del 2:

Jag mister min sjukersättning och jag mister min AFA-försäkring.
Jag kommer inte att klara att arbeta och inte heller att arbetsträna eller delta i något introduktionsprogram.
Och ja - jag har försökt.
Många gånger.
Men det går inte.
Jag har dessutom varit sjuk väldigt länge och blir bara sämre.

Så säg inte till mej att jag missuppfattat den nya lagen.

Jag vet precis vad som väntar.

Och i alla de debattartiklar och insändare jag läst som ni skrivit
så känner jag ert förakt för mej som drabbats av sjukdom.
Som om jag skulle ha kunnat gjort något åt det,
som om jag valt det själv.
Som om jag själv valt att inte bli frisk
utan hellre vill ligga i sängen och lata mej.

Nästa höst står jag helt utan ersättning eftersom jag inte kan delta i ert ”Introduktionsprogram”.
Det har jag inte missförstått.

Jag undrar verkligen om ni förstår att sjukdom
inte går över genom indragna ersättningar.

Jag kommer att vara lika sjuk nästa höst som nu
om inte värre eftersom min sjukdom påverkas av stress.

Vad jag inte kan förstå är varför ni i "alliansen"
vill att man som sjuk inte ska få behålla sin
sjukersättning och sin försäkring under tiden
man genomgår alla nya introduktionsprogram och arbetsmarknadspolitiska åtgärder
eller vad ni nu valt att kalla dem.

Låt sjuka behålla sina ersättningar och försäkringar!
Då behöver man ju inte må dåligt på grund av den ekonomiska stressen
och man kan få försöka komma igen i lugn och ro och i sitt eget tempo.
Och framförallt först rehabiliteras medicinskt, dvs få rätt diagnos, rätt behandling m.m.
och sedan arbetsträna om man klarar det och sen prova lönebidragsjobb, nystartsjobb eller vad ni nu valt att kalla dem, m.m.

Anonym sa...

del 3

Varför är det så viktigt att sjuka
ska föras över till Arbetsförmedlingen
utan att få behålla sin sjukersättning och sin AFA-försäkring?

Ni säger att om man inte klarar introduktionen på Arbetsförmedlingen så
kommer man få tillbaka sin ersättning?

Men varför kan man inte få behålla sjukpenning eller sjukersättning och sina försäkringar
hela vägen fram till hälsa och arbete?

Ni måste ju ha en anledning till detta.

Sjukförsäkringen ger enorma överskott
och fusket visade sig vara minimalt.
Så det kan ju inte vara av ekonomiska skäl.

Och kränk mej inte genom att påstå att jag kommer att få en statlig ersättning och kunna överleva på 1.115 kr i veckan FÖRE skatt - för det kan jag inte.
Idag får jag ca 10.000 kr i månaden efter skatt (sjukersättning och AFA-försäkring).
På det kan jag överleva och betala min bostad, min bil och min mat m.m.
Nästa höst blir jag bostadslös eftersom jag äger min bostad sedan 30 år.
Varför ska jag behöva bli bostadslös för att jag drabbats av sjukdom?

Eller är det så att det retar er att jag har 10.000 kr att leva på varje månad utan att behöva arbeta?
Sticker det i ögonen?
Är det där skon klämmer?
Ska vi sjuka som inte arbetar inte ha rätt att äga vår bostad, ha bil eller kunna äta?

Och "snabbspåret" till a-kassan har jag ingen nytta av eftersom jag gick ur a-kassan för länge sedan
eftersom jag inte omfattades av den trots att jag betalt in till den under alla år.
Snacka om lurad....
Och hur ska man förresten uppnå arbetsvillkoret på 3 månader om man inte har ett arbete att gå tillbaka till?
Och om man har ett arbete att gå tillbaka till i 3 månader ska man sen säga upp sig för att få a-kassa
under introduktionsprogrammet? Och först en karensperiod för att man sagt upp sig själv?
Är man då överhuvudtaget aktuell för detta introduktionsprogram? Då har man ju varit arbetsför i 3 månader?

Och ljug mej inte rätt i ansiktet genom att påstå
att jag får tillbaka min sjukersättning om jag är för sjuk för Arbetsförmedlingen.
Hur ska det gå till menar ni?
Ska jag inte då ansöka om sjukpenning eller sjukersättning på vanligt sätt
och börja om från början igen?
Men det kan jag väl inte heller om jag inte först varit "frisk" en längre period eftersom ni numera tidsbegränsat hur länge man får ersättning vid sjukdom?


Så förklara för mej exakt vad det är jag missuppfattat
och förklara varför inte sjuka kan få behålla sina ersättningar (sjukpenning, sjukersättning och försäkringar)
hela vägen tillbaka till hälsa och arbete.
Och förklara gärna också hur ni kan tycka att det är rätt att ta pengar ur vår sjukförsäkring
till skattesänkningar åt de som arbetar.
Hur gör det mej frisk?

Tack.

Moa på www.resurs.ning.com