måndag 19 oktober 2009

Vilken håla kommer de ifrån?


Sverigedemokraterna har lagt mycket möda på att tvätta bort den nazi- och invandrarfientliga stämpel de burit på sedan Bevara Sverige Svensk - rörelsen. Därför blir jag glad över den debattartikel som Jimmie Åkesson presenterade på Aftonbladet idag.


Artikeln visar att de inte på minsta lilla sätt är rumsrena. De är fortfarande ett nazianstruket, främlingsfientligt parti och det borde vara uppenbart för alla. Byt ut ordet muslim mot ex jude eller homosexuell så blir den nazistiska argumentationen uppenbar.



Sverigedemokraternas lebensraum är lögnen och den utnyttjar de konstant.
I själva verket sker de flesta våldtäkter i hemmet och utförs av vita kristna män. I allt som SD tar för sig är det muslimer som är måltavlan. Likadant i deras nyligen antagna arbetsmarknadsprogram som är ett misch-masch av sällan skådat slag. Jag återkommer om det.

Enligt SvD har Sverigedemokraterna 19 miljoner att lägga på valkampanjen 2010. Det är mer i en valbudget än vad KD, V och MP har.

Sverigedemokraterna målar upp en bild av att det finns någon form av "islamsk konspiration". Inget kunde vara mer felaktigt. Det har alltid funnits konspirationsteorier som pekat ut hela kollektiv som skulden till samhällets problem. Det har tidigare varit Judar eller Romer. På 1900-talet såg vi de ohyggliga resultaten av det. För att det inte ska upprepas bär vi alla ett ansvar för att stoppa spridningen av sådana här grumliga teorier.

Andra som skriver är Peter Andersson och Eva Hillén Ahlström bl.a.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du glömmer att S också har varit
med om att ta till sig dylika tankar och att Per Albin under sin statsministertid beslutade om att satsa på rasforskning.

För att inte tala om tvångssteriliseing.

Tomas Gustafson sa...

Det finns många inslag i dåtidens politik som jag inte är stolt över. S gjorde många övergrepp i dessa sammanhang. Men skillnaden mellan ditt parti och mitt är att vi har gått vidare från 20 och 30 talets politik. Ni är kvar i den.

bloggare på icedaniel.se sa...

Jag det är viktigt för Sossarna att lämna dåtidenspolitik, t ex de apatiskaflyking barnen som visades ut trots att de var sjuka. Men det var ju så längesen. Det var ju 2005 och så långt tillbaks i tiden är ju svårt att komma ihåg. Förstår dig Tomas du minns väl inget från 2005 ! Inte jag heller !

Tomas Gustafson sa...

Jag minns mycket väl de tongångar som rådde under tiden då Barbro Holmberg var invandrarminister. Jag delade inte hennes och andras politik gentemot de apatiska barnen. Jag tror och hoppas att vi har lärt oss av den tiden. Jag minns också lasermannens härjning under den tid av intolerans som Ny Demokrati frammanade. Gör Du?