söndag 18 mars 2012

De nya, nya Moderaterna – ett parti för dig som gillar elitism.


Tillsammans – nu tar vi nya tag! 

Så lyder Moderaternas nya slogan. Jag funderar på vilka de tänker sig är tillsammans. Det funderade jag på tills jag läste i Borås Tidning att Statsministern delade upp den arbetande delen av befolkningen i tre delar. 

En som består av alla dem som träget strävar i sina jobb, en som består av dem som vill jobba men har svårt att finna något och den tredje av dem som är crème de la crème i Sverige. De är alla goda Moderater och därmed samhällsbärare. Resten kan rösta på vänster eftersom Statsministern inte betraktar dem som vare sig samhällsbärare eller goda moderater. 

I gårdagens tal hyllade han de arbetande som "samhällets ryggrad", utan att överhuvudtaget nämna dem som inte är skapta så att de kan jobba för fullt. Det lämnade en obehaglig bismak - man kunde lätt tolka uttalandet som att de som inte är förmögna att arbeta ska betraktas som parasiter. Jag får, trots att jag inte vill, bilder av ett trettiotal då parasiternas öde fick en slutgiltig lösning. Reinfeldt borde ha insett det, och slagit fast att en välfärdsstat självklart tar väl hand om sina svagaste.

Fredrik Reinfeldt gick naturligtvis också till attack mot oppositionen:
”Jag tänker inte fnysa och rycka på axlarna, jag tänker inte acceptera att de bekämpar alla förslag, höjer skatter och tar bort rut och rot därför att de inte förstår. De ser inte Sverige som det ser ut.”
Vad är det vi inte förstår? Vilken verklighet ser vi inte?

Är det kanske den nya  verkligheten för många i det moderata Sverige
Soppkö, 1936












Soppkö, 2012







Eller är det barnfattigdomen som vi inte har uppfattat.
Den nya, nya moderatuppfattningen














De nya, nya Moderaterna är bara skickligt förklädd högerpolitik.





1 kommentar:

Karpstryparn sa...

Kul att Reinfeldt uttalar sig så, med tanke på att det är HAN som bekämpar alla förslag.