onsdag 18 februari 2009

Reinfeldt i första hand

Det verkar som att SAAB ska få lida sotdöden via en 9 månader lång rekonstruktion då man skall försöka bli köpt. Och under tiden försöka lansera några nya modeller.
Någon räddning från den moderatstyrda regeringen vågar man inte hoppas på. Att gång på gång få lyssna till Maud Olofssons resonemang om att Sveriges skattebetalare inte kan rädda SAAB är för mig en plåga. Jag vet, tillsammans med många fler, att skattebetalarnas nota blir mångfalt större om regeringen låter SAAB falla.

Samtidigt står EU inför en av sina svåraste kriser med protektionism mellan medlemsländerna. Att Frankrike och Tyskland m.fl är beredda att rädda sin bilindustri innebär inte att Sverige vill göra detsamma. Fredrik Reinfeldt, påstår jag, sätter sin egen framgång framför att rädda svenska arbetare från arbetslöshet. Han vill framstå som bäst i klassen inför det svenska ordförandeskapet och på så sätt offras SAAB.

Ska den moderatstyrda regeringen gå till historien som de som lade ned svensk bilindustri?

Inga kommentarer: