fredag 4 juni 2010

Gastkramande lär det bli!

Vad som än sägs om valet i september – spännande lär det bli. Ingetdera blocket kan ännu ropa ut någon seger.

Just nu verkar det som att vi backar enligt poll of polls för maj månad. Det beror säkert på att den senaste tiden har vi socialdemokrater granskats hårt och skildrats negativt i medierna. Detta har gällt de rödgrönas ekonomiska förslag (budgetmotionen) men även de kongresser som V och MP har haft. Ett ständigt skriveri om att Mona Sahlin är svag som ledare och statsministerkandidat, samt att S har svårt att hävda sig i Stockholm finns med i diskussionen.




Något diffus bild men det är en Poll of Polls för maj månad som visar på hur jämnt valet kommer att bli. 47,1 procent för respektive block!
Det händer att, när jag träffar människor vid ex dörrknackning, som säger att de är socialdemokrater men att de inte tänker rösta på partiet så länge som Mona Sahlin är partiledare.
De röstar hellre på högerpartier, med allt som det för med sig, eftersom de är emot Mona.


Det är kanske det mest korkade och idiotiska som jag hör när jag är ute och kampanjar. Just nu får jag väl tillägga.

Själv röstar jag på ett parti med en ideologi som passar mig och inte på en partiledare.

Den borgerliga regeringen har det lättare. Fredrik Reinfeldt och Anders Borg behandlas med silkesvantar och får blomma ut i sina respektive statsmannaroller. Det är väldigt tydligt att Moderaterna tjänar på medias bevakning. Maud, Göran och Jan får inte ut speciellt mycket trots sina strävande.

Inga kommentarer: