onsdag 19 augusti 2009

Maud sänker SAAB och kommunerna får betala



Under tisdagen presenterades ett tjänstemannaförslag om hur infrastruktursatsningarna i Göteborg skall lösas. Förslaget har alla möjligheter att genomföras men det innebär att alla får vara med och bidra, inte bara via skattesedeln, utan också via trängselavgifter. Jag tycker att det är ett dåligt sätt att finansiera infrastruktursatsningar men jag förstår också att det är det här som är politiskt möjligt. När nu Västlänken och Marieholmsleden kommer att lösas är nästa steg att starta bygget av Götalandsbanan. Tyvärr kommer det förmodligen att lösas med medfinansiering vilket är ett otyg. Att behöva betala infrastruktursatsningar dels via statlig skatt och sedan också via kommunal skatt innebär att dessa satsningarna konkurrerar med de kommunala välfärdsområdena.

När jag läser om SAAB och Koenigsegg kommer jag inte ifrån en känsla i magtrakten att detta projekt är dödsdömt. Maud kommer inte att ställa ut garantier och SAAB kommer inte att räddas. Maud kommer att gå till historien som den som sänkte SAAB.

1 kommentar:

Jonas Sahlin sa...

Nej, Maud sänker inte SAAB. Det har SAAB klarat av alldeles på egen hand.