torsdag 11 augusti 2011

Klassamhället visar sitt fulaste tryne.


Jag fördömer den svans av kriminella och huliganer som följer på en legitim protest mot de nedskärningar i välfärden som sker i Storbritannien i dag.

Peckham, som är Londons näst fattigaste stadsdel och mycket segregerad, har haft några av de kraftigaste upploppen. Arbetslösheten är hög och det är vanligt med drogmissbruk.
I detta område sparas det på ungdomsaktiviteter med 3,4 miljoner pund. Det är klart att sådant ger reaktioner.

Efter det att premiärminister Cameron i sitt besparingsprogram föreslagit att minska polisbudgeten med 21 miljarder pund ger han nu polisen fria tyglar och obegränsat med resurser i kampen mot "orosstiftare".

Vad vi ser är resultatet, som förskräcker, av att konsekvent öka klyftorna mellan människor. Politikerna i Storbritannien under de senaste åren, oavsett färg, har krympt välfärdsstaten och olika delar av samhället reagerar starkt på detta.

Storbritannien gör bäst i att förpassa arvet från Margaret Thatcher på något lämpligt museum och börja färden till ett jämlikt samhälle. Cameron måste bry sig om hela befolkningen.

När man sänker skatterna för de allra rikaste och samtidigt tar bort bidrag till de fattigaste då förstår många att något gått väldigt snett. Borde vara lärdom för Sverige.

Widar Andersson tycker att det är rätt att ta Alvedon för huvudvärken för att ta hand om sjukdomen sedan. Dalademokraten inser att den här slags upplopp sker enbart i länder där välfärdsstaten har gett upp.
Lena Sommestad skriver om "ojämlikhetens pris".
Tokmoderaten citerar The Clash hit "London Calling" som skrevs pga kravallerna i Brixton när Margaret Thatcher nedmonterade välfärdsstaten. Besynnerlig att vara moderat när deras husgud är just Thatcher.

4 kommentarer:

Stig-Björn Ljunggren sa...

Det låter på dig som allt började med Thatcher....så enkelt är det inte. Nedmonteringen av välfärdsstaten berodde dels på att den inte fungera speciellt bra, dels på att den industriella förnyelsen av landet stannat upp.Och om vi inte vill hitta djupa djupa förklaringar, varför inte genus? Det är påtagligt många unga grabbar ute på gatorna.....kan det också problematiseras kanske?

Tokmoderaten sa...

Tackar Stig-Björn för en skön nagel i ögat... ;-)

Man kan gilla Clash även som moderat, precis som jag älskar Ebba Grön. Den enda låten jag har sjungit offentligt är Ebbas version av "Staten och kapitalet" på en karaoke-tillställning.

Just idag tillägnar jag min sånginsats Margaret Thatcher - frihetens beskyddarinna.

Tomas Gustafson sa...

I min historielöshet så trodde jag att det började med Thatcher. Nedmonteringen av välfärden, menar jag. Att sedan Thatchers politik också fortsatte med The New Labour är jag också medveten om. Det som händer går naturligtvis inte att skylla på Cameron och liknande händelser såg vi när Nicolas Zarkasy var inrikesminister i Frankrike. Även då ropades på att det var kriminella gäng och man utlovade tuffare tag mot dem.
Det är klart att det som händer i England också drar till sig huliganer men jag är inte ensam om att tro det finns bakomliggande orsaker. Du kan väl skriva om det i din krönika i BT?

Tomas Gustafson sa...

Jag får erkänna ett misstag. Brixtonupploppet var 1981. London Calling kom ut 2 år tidigare. Sorry tokmoderaten.

Dessutom tycker jag att det är att gå för långt att begränsa mobilanvändningen när det hettar till. Får mig att tänka på vad man gör i diktaturer.