söndag 16 mars 2008

Musikalbum som samlare bara måste ha!






































Under rubrilken min musik kommer jag att under året presentera musik som jag tycker är lyssningsbar. Jag kommer att mer systematiskt att pejla de olika åren och börjar med femtiotalet. Jag kommer att presentera olika album som du kan lyssna på. Under femtiotalet var jazzen den stora musikstilen även om rock and roll kom starkt under slutet.



Art Blakely kommer BT att uppmärksamma under tisdagen den 18 mars. Då ges en konsert till hans minne i entrén till BT. Han gjorde en av många mycket uppmärksammade inspelningar, kanke han bästa, på vinyl under femtiotalet med "Moanin".




Frank Sinatra gjorde sitt bästa album under femtiotalet. In the wee small hours.



Alla brukar nämna detta album som Elvis absolut bästa. Det är nästan alltid så att det första albumet är det bästa.




Slutligen, för den här gången, gjorde Louis Prima stort intryck som svingens mästare under femtiotalet. Han var en populär italiansk-amerikan som kallade för kungen av swing.




Fyra album som samlaren av femtiotals musik bara måste ha.




































1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
kul att det finns fler som skriver också om musik. Kolla gärna in min blogg och även hemsida får du fler tips om bra musik som du säkert gillar med tanke på dina förslag. helt oklanderligt!!
mvh/Ingemar E L Göransson