fredag 4 september 2009

Vad är svenskt?


William Petzäll, den ensamme Sverigedemokraten i Borås fullmäktige, har skrivit ytterligare en motion med grundtanken att assimilera invandrare till något diffust ”svenskhet”.
Assimilering betyder att en individ helt ger upp sin kulturella och etniska identitet för att anamma något som Petzäll ännu inte förklarat för oss. Förmodligen till falukorv, röda stugor och Luthersk kristendom. Vore intressant att höra Petzäll´s definition av vad som är svenskt.

I motionens text tar Petzäll upp att den amerikanske forskaren, Robert Putnam, i en vetenskaplig artikel om förhållanden i USA hävdar att mångkultur minskar invånares tro på samhället. Jag tror också att det förhållandet även gäller Sverige. Putnam hävdar att förtroendet och tillit mellan människor sjunker när samhället blir mångkulturellt. Jag tror inte att det är speciellt konstigt. Det finns alltid grupper som SD som underblåser de rädslorna. Jag har varit medvetna om dem i hela mitt vuxna liv. När jag var yngre, i Petzälls ålder, kallade de sig för nazister eller nynazister. Nu kallar de sig för Sverigedemokrater.

Men det intressanta är att Putnam också säger att invandring är både oundviklig och den är önskvärd. All forskning visar att invandringen ökar kreativitet, höjer tillväxt, stärker välfärden och kan minska den globala fattigdomen.

Petzäll visar att han troligen inte läst Pullman´s forskning eller vilket är värre - läst men utlämnar de delar som inte gagnar hans syften.

Petzäll verkar ha två hatobjekt, vilket han visar då han yttrar sig i fullmäktige, det ena är invandrare och det andra är Socialdemokrater. För min del skulle jag bli orolig om han började gilla vad vi står för.

2 kommentarer:

feminix sa...

Menar du att det svenska inte är värt att bevara? Kan det bytas ut till en muslimsk kultur, religion och diktatur?

Med nuvarande invandring av muslimer och deras stora barnafödande, kommer muslimerna att bli i majoritet om ca 40 år. Är det Ok för dig?

Vad i SD: partiprogram gillar du inte? Ditt parti, Ingvar Carlsson s regering, ville ha invandringsstopp 1989. Var de rasister eller kloka realister?

Själv är jag en besviken "gammelsosse", vad nu det är, jag gillar det svenska, vad nu det är. Min granne blev rånad av en invandrare. Rån och våld har blivit vardagsmat. Man vågar inte längre gå ut ensam när det är mörkt. Man vågar inte låta sina barn gå ensamma ute. Är det OK?

Karpstryparn sa...

Bort med det mångkulturella samhället och invandringen, ty dessa saker är bara av ondo för Sverige. Om du anser att mångkultur och invandring är bra så kolla bara på Nordamerika. Indianerna stoppade inte invandringen, nu sitter de i reservat!