fredag 9 september 2011

Peter, Paul & Mary

Utkom 1962
Ibland när inspirationen rinner till skriver jag på fredagseftermiddagar om musik som har betytt mycket för mig och som jag har i min samling. Den här gången musik av den amerikanska folksångsgruppen, Peter, Paul and Mary. Trion bildades i New York 1961. I gruppen ingick Mary Travers född 1936 men tyvärr avliden 2009, Noel Paul Stookey, 1937 samt Peter Yarrow, 1938.

Deras första album utgavs 1962 och heter för enkelhets skull Peter, Paul and Mary. Unikt nog så nådde den första platsen på US listan i en hel månad.

Här är en bunt av låtar som jag tycker om ifrån albumet.

Early in the Morning (Noel Paul Stookey). 





Cruel War.( Peter Yarrow och Noel Paul Stookey) Introduceras av den berömde Andy Williams.




Lemon tree (Will Holt)



Where have all the flowers gone (Pete Seeger)









Inga kommentarer: