Jan Björklund skolkar minsann inte. Men han funderar inte heller på varför barn skolkar. Bryr han sig om det? Nej, det viktiga är att det ska skrivas in i betygssammanställningen. Här och här kan du läsa om Björklunds förslag som har gått ut på remiss.
Betyg ska väl handla om kunskap inte om närvaron.
Björklund ger jämförelser till arbetslivet där man minsann inte får skolka. Det kanske vore på sin plats med betyg i lite ”goa” kunskaper i skolan som är viktiga i arbetslivet.
Varför får inte eleven betyg i samarbetsförmåga, social kompetens och hur duktig eleven är på att överföra kunskap till andra elever. I arbetslivet är det viktigt med initiativförmåga och problemlösning. Allt är viktiga egenskaper som i Björklunds skola inte har någon plats. De egenskaperna fick eleverna lära sig mer av i den mest hatade av skolformer. Det som Björklund med översitteri manér kallar för flumskola.
Major Björklund vill också kunna hämta barnen som skolkar med hjälp av polis.
Som den militär han i botten är vill han se snabba lösningar istället för att långsiktigt lösa skolans problem med för få vuxna med kompetens att stödja elever i behov av särskilt stöd.
Mot Björklunds förslag bloggar bland annat:
För Björklunds förslag bloggar bland annat:
När du läser de olika bloggarna kan du notera att det verkligen finns en skillnad i synen på människor.
4 kommentarer:
Han vill inte ha snabba lösningar för resultaten av hans beslut är tveksamma. Han vill ha snabba åtgärder oavsett verkan... typiskt militärt!
Utmärkt idé av Björklund. Vad gäller människosyn är den nog inte så annorlunda hos dem som tycker att det är bra att skolk skrivs in i betyg.
Jag tippar att de flesta av oss vill våra ungdomar väl, men om Sverige ska få styrsel på en skola där skolk de senaste 10 åren accelererat, är detta ett bra och enkelt förslag.
Även Ylva Johansson (S) kommenterade detta i positiva ordalag i Rapport 18.00 (mån 2 aug), så väldigt märkligt kan det väl inte vara.
Det har iallafall inte med människosyn att göra.
Till Sven J-son
Det är intressant att notera från de olika bloggsidornas syn. De som är för talar inget om de ungarna som har problem som inte avhjälps med att de får ett skolkbetyg. De talar inget om de senaste årens nedmontering av skolan med för få vuxna som kan stötta ungarna.
Jag håller inte med Ylva i den här frågan. De som är emot talar om ungas situation och är för att man tar reda på problemen utan att betygsätta.
Det finns de som ser skolan som en institution och de finns de som ser skolan som ett ställe där människor möts. Så enkelt är det.
Det tråkiga är bara att det är de första som har makten att bestämma, medan det är de senare som ska utföra det. Utan att få de resurser de behöver.
Och när det inte funkar så gör ministern som makten brukar göra - bestämma att det ska åtminstone SE bra ut i statistiken, sen är det skitsamma om det blir bra i verkligheten.
Skicka en kommentar